Positivisme bij ondernemers centrum Bakel

BAKEL – Het centrum van Bakel staat aan de vooravond van een metamorfose. Volgend jaar gaat het kerkplein flink op de schop. Tegelijkertijd hebben de centrumondernemers te maken met de gevolgen van de corona-maatregelen. Hoe gaan ze daar mee om? En hoe zien zij de toekomst?

Door Siel Peijs

“Het is minder nu, natuurlijk”, vertelt Roel Niessen, samen met Laura Berkers eigenaar van Jut&Jul Eten en Drinken. Voor de tweede keer dit jaar is de deur van hun zaak, midden in het centrum van Bakel, gesloten vanwege de corona-maatregelen. En dat gaat nog even zo blijven, verwacht hij: “Het zal wel tegen februari lopen voordat we weer open mogen. Heel jammer. Maar we houden onszelf wel bezig.”

Net als veel horeca-ondernemers zijn Niessen en Berkers overgestapt op een afhaal- en bezorgservice. “Daarmee bereiken we maar een fractie van wat we normaal aan klandizie hebben”, vervolgt hij: “We halen onze kosten eruit, meer niet. Gelukkig kan ik bijspringen in mijn oude bedrijf.”

Bart van Well, de overbuurman van Jut&Jul, ervaart in zijn bloemsierkunst- en woondecoratiezaak juist positieve gevolgen van de corona-restricties. “Mensen kunnen nu niet naar een verjaardagsfeestje of andere gelegenheden”, vertelt hij. “In plaats daarvan laten ze een bloemetje bezorgen. Daardoor hebben wij het eigenlijk alleen maar drukker gekregen.” Tegelijkertijd ondervindt Van Well wel degelijk nadelen. De jaarlijkse, doorlopende Kerstshow in een tent achter zijn winkel heeft hij af moeten blazen: “We kunnen de afstandsregels niet garanderen. Alle spullen staan nu in het magazijn. Wat betekent dat we continu de winkelvoorraad moeten aanvullen.” Hoognodig, vervolgt hij: “In deze periode, net voor kerst, willen mensen hun huis gezellig aankleden. Nu ze noodgedwongen thuis zitten besteden ze daar duidelijk extra aandacht aan.”

“Mensen zijn meer gefocust op gezond en lekker eten”, merkt Ingrid Kuijpers van Groente en Fruit Gezond en IK. “Ze kunnen niet naar een restaurant of lunchzaak, maar gaan thuis uitgebreid koken. De verse ingrediënten halen ze hier. Voor mijn zaak is dat dus positief.” Toch besloot ook Kuijpers een bezorgservice op te zetten, zegt ze: “Ik kreeg veel telefoontjes. Vooral oudere klanten durven niet goed naar de winkel te komen. Ik heb daarom mijn moeder ingeschakeld. Zij gaat nu bij de mensen langs.” Zelf doet ze, meer dan voorheen, haar boodschappen bij college-ondernemers: “Je bent je nu meer bewust van de noodzaak. We moeten het hier toch samen doen.”
Niessen haakt daar op in door het belang van ‘lokaal kopen’ te benadrukken: “We zorgen er als Bakelse ondernemers samen voor dat het dorp aantrekkelijk blijft. Het laatste wat je moet willen is dat we uit het straatbeeld verdwijnen. Zeker in een dorp als Bakel zou dat de leefbaarheid stukken minder maken.”

Bang dat Jut&Jul uit het straatbeeld verdwijnt is Niessen ondertussen niet. “Als we straks weer open mogen gaat de horeca sky-high”, verwacht hij, met het einde van de eerste lockdown nog in zijn achterhoofd. Bovendien heeft hij verhuisplannen. Niessen maakt er geen geheim van Jut&Jul graag te verplaatsen naar het pand van De Fuse en Olleke Bolleke: “We zijn in goed gesprek met de gemeente. We gaan er nog steeds vanuit dat we die droom waar kunnen maken.”

Naast uitbreiding van de capaciteit hoopt Niessen daarmee aan te sluiten bij de plannen voor de herinrichting van het Sint Wilbertsplein: “Dat gaat prachtig worden. Het zou mooi zijn als we onze nieuwe locatie daar straks bij kunnen betrekken.”

Foto: Roel Niessen en Laura Berkers (Jut&Jul) zijn voorlopig overgestapt op afhalen en bezorgen.

Foto's:


0

Geef een reactie op dit bericht...

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.