Twingo Electric Limitée Vibes is geen groentje

GEMERT – De nieuwe Renault Twingo Z.E. is de scherpst geprijsde elektrische auto die op dit moment in Nederland verkrijgbaar is. De basisversie kost 20.950 euro. Gemerts Nieuwsblad stapt in een van de ‘dikste’ uitvoeringen: de Twingo Electric R80 Série Limitée Vibes.

Het testexemplaar is rijk uitgerust met een Easy link multimedia- en navigatiesysteem, elektrische verwarmde voorstoelen, lederen stuurwiel, parkeersensoren, achteruitrijcamera, privacy glass, dikke banden en lichtmetalen velgen en mag voor 24.050 euro (inclusief btw, exclusief afleveringskosten) mee naar huis.

Vlot

De Vibes die bij Renault Vogels uit de showroom rolt is een vlotte verschijning. De Orange Valencia lak en de witte en grijze strepen die diagonaal over de flank en het dak lopen zijn een goede match. De gelimiteerde Twingo oogt er sportiever door zonder een trainingspak op wielen te zijn.

Frivool

De striping, die een beetje doen denken aan het logo van Fiat in de jaren tachtig, keert ook subtiel terug aan de binnenkant van de auto. Italiaans elegant is het interieur overigens niet, eerder frivool Frans. Het dashboard, dat de contouren van een racecircuit heeft, straalt designplezier uit.

Elektrisch

In de ontwerpfase van de Twingo is al voorgesorteerd op een elektrisch aangedreven versie. De indeling en afmetingen wijken daarom niet af van de benzinevariant. De motor zit achterin, de auto is relatief ruim en heeft een hoge zit. Instappen gaat makkelijk en de bestuurder heeft een goed overzicht. De stoelen zijn vrij hard, maar geven een goede steun in de rug. Voor een auto met achterwielaandrijving is dat een pluspunt en gezien het acceleratievermogen van de elektrische A-segmenter zelfs een dubbele pre. Met het spreekwoordelijke duwtje in de rug zit je in vier tellen op vijftig kilometer per uur. De maximumsnelheid is begrensd op 135, maar de weg naar de top gaat wel gepaard met toenemend windgeruis.

Draaicirkel

Bijkomend voordeel van de achterwielaandrijving is de korte draaicirkel. Dat maakt de auto extra wendbaar en dat is vooral handig binnen de bebouwde kom.

Actieradius

De soepel rijdende Twingo heeft een 82-pk sterke elektromotor met automatische transmissie aan boord. Het 22kwh-accupakket is goed voor een actieradius van een kleine 200 kilometer. Dat is ruim genoeg voor een compacte stadsauto. Wisselstroom tanken bij de laadpaal aan huis of kantoor gaat relatief snel. Binnen een uur zit de accu op 80 %.

Geen groentje

Renault heeft veel ervaring met de ontwikkeling en productie van elektrische auto’s. De Twingo met benzinemotor is al een tijdje op de markt en het ontwerp heeft zich bewezen. De Z.E. is dus geen groentje. Een andere zekerheid die de auto biedt is dat bijdraagt aan de ambitie van de makers om een elektrische auto’s voor het volk te bouwen. De Renault-Groep maakt daar serieus werk van. Naast de Twingo Z.E. is ook de komst van de elektrische Dacia Spring aangekondigd. De vanafprijs van die mini-suv komt hoogstwaarschijnlijk zelfs onder de magische grens van 20.000 euro te liggen. Zo wordt elektrisch rijden voor steeds meer mensen bereikbaar.

Meer informatie: https://vogels-renault.nl.

Foto's:


R