Volkswagen ID.4 volgt snel na ID.3

Na een start met veel vertraging beginnen de Volkswagens ID.3 nu de wegen te bevolken. Daarbij blijft het niet, want de ID.4 is reeds in aantocht, met een SUV-achtig karakter.

Volgens de Nederlandse importeur moeten de eerste exemplaren van de elektrische crossover nog voor de jaarwisseling in het wild verschijnen, dus het merk zet er vaart achter. We zien een elegante, gladde verschijning met een fraaie cw-waarde van 0,28 en een lengte van 4,58 meter. Niettemin wist Volkswagen de draaicirkel te beperken tot een opvallend geringe 10,4 meter, dankzij toepassing van… achterwielaandrijving. Althans, wanneer je de instapversie kiest, die in de beginfase 1ST heet en dan minimaal € 47.340 kost, inclusief 20-inch wielen, stoel-, stuur- en voorruitverwarming, ambienteverlichting met dertig kleuren, navigatie, gescheiden klimaatregeling en diverse rijassistentiesystemen. Ook vanzelfsprekendheden zijn een forse bagageruimte van 543 tot 1575 liter en een geremd trekgewicht van 1000 kg.

Tot de komst van een krachtiger vierwielaandrijving houdt een 204 pk sterke elektromotor in zijn eentje de eer hoog. Hij verleent de ID.4 een 0-100-sprint in 8,5 seconden, een top van 160 km/h en een maximale actieradius van 520 kilometer. Hang je de auto een halfuur aan de snellader, dan kun je weer 320 kilometer vooruit. Volkswagen garandeert dat het accupakket na acht jaar of 160.000 kilometer nog tenminste zeventig procent van zijn oorspronkelijke capaciteit biedt. Voor leuke gimmicks zit je bij de ID.4 goed, want standaard dan wel optioneel biedt hij een head-up display met augmented reality (toevoeging van grafische hulpmiddelen aan de rijsituatie), cloudgekoppelde spraaksturing, lichteffecten ter ondersteuning van handelingen als afslaan, remmen etcetera en als klap op de vuurpijl uitwendige ledverlichting die de gebruiker verwelkomt of uitzwaait. Hoe mooi zou het zijn als de eerste exemplaren van deze elektrische crossover dat rond Kerst al kunnen doen?

Foto's:


V