Innovatie-traject voor ondernemende melkveehouders

REGIO – De regio Noord-Limburg en Oost-Brabant is uitgekozen als pilotregio voor de eerste Dutch Dairy Challenge. Een initiatief waarbij melkveehouders worden uitgedaagd om een vernieuwend idee of ambitie waar te maken. Een idee dat het verschil maakt voor de toekomst van het eigen bedrijf én misschien zelfs die van de melkveesector.

Dit gebeurt in de vorm van een ‘open wedstrijd’. Ondernemende melkveehouders met de beste ideeën worden actief begeleid om hun innovaties tot wasdom te brengen en er een succes van te maken. Dit is een primeur voor Nederland, bij succes willen de initiatiefnemers dit concept op nationaal niveau uitrollen.
,,Met de eerste Dutch Dairy Challenge in de driehoek Roermond, Nijmegen, Eindhoven helpen we de ondernemers met een innovatief idee of een brandende ambitie naar een beter verdienmodel, breder dan de focus op kostprijs en melkgeld’’, zegt Roger Engelberts, initiatiefnemer en eerder actief in het Land van Cuijk met Otherwyse, een innovatiemotor voor jongeren. Samen met Erik Koldewey, innovatiemanager van Courage, een stichting die staat voor innovatie in de melkveehouderij, zijn zij de drijvende kracht achter dit nieuwe initiatief dat ondersteund wordt door de landelijke partners FrieslandCampina, Rabobank en Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Het thema voor deze eerste regionale challenge is Houden van Koeien in 2050. Koldewey; ,,De partners vinden het belangrijk dat het thema zich bevindt tussen markt en maatschappij in. Een impuls voor het inkomen ook door vanuit de maatschappelijke kansen te kijken. Houden van koeien dus.’’
Melkveehouders kunnen zich tot half februari inschrijven via www.dutchdairychallenge.nl. Een onafhankelijke jury selecteert uit alle inzendingen 10 teams voor het traject dat eindigt ruim voor de zomer van 2021. Geselecteerde melkveehouders krijgen een eigen gespecialiseerd team om zich heen met professionele begeleiding door een innovatie coach, compleet met regio-partners en studenten. De teams gaan in ca 100 dagen tijd van papieren idee naar praktijkrijk concept. Dat doen zij samen met collega-melkveehouders, ketenpartners en dwarsdenkers.

Foto's:


0