Suzuki Swace is nieuw, maar toch heel vertrouwd

Met de Across mengt Suzuki zich sinds kort weer in het hogere segment, met de Swace wil het die positie versterken. De truc blijkt dezelfde: een model van Toyota lenen en licht personaliseren.

Een scala aan veiligheidseisen en elektrificeringstechnieken maakt het voor fabrikanten van hoofdzakelijk compacte auto’s lastig om rendabel te blijven draaien. Betere marges overhouden betekent hogere segmenten aanboren, maar dat valt voor een kleine speler als Suzuki niet mee, daarom klopte het bij Toyota aan voor samenwerking. Daaruit werd al de Across geboren, zeer nauw verwant aan de RAV4. In januari begroeten de dealers de volgende telg uit de coöperatie, namelijk de Swace, die voor 99 procent identiek blijkt aan de Corolla Touring Sports. Suzuki beperkt zich daarbij tot de populairste aandrijflijn, namelijk de 122 pk sterke combinatie van een 1,8-liter benzinestoker en een elektromotor. Hybride, dus.

Ook over de uitrustingsniveaus hoeven kopers niet lang te dubben. Voor 31.800 euro staat de Select op de stoep, voorzien van 16-inch lichtmetalen wielen, ledkoplampen, automatisch grootlicht, adaptieve cruise control, een verkeersbordenlezer, rijstrookassistentie, een multimediasysteem met een 8-inch beeldscherm, climate control, stoel- en stuurverwarming. De 2000 euro duurdere Style vult dat aan met grootlicht via leds, parkeersensoren rondom, achteruitrijwaarschuwing, sleutelvrije toegang, sfeerverlichting en een inductielader voor de smartphone. Qua prijsstelling zit de Swace aardig in de buurt van zijn equivalent en daarmee lijkt hij zich vooral te richten op mensen die een prettige relatie met hun lokale Suzuki-dealer onderhouden.

Foto's:


0