Seres 3, een Amerikaans-Chinese elektro-crossover

Al eerder werd duidelijk dat China elektrisch rijden wil democratiseren. Het jongste voorbeeld heet Seres 3 en behelst een crossover van rond de 35 mille, ook in Nederland beschikbaar.

Pakweg een jaar geleden brak MG de markt al open met de ZS. Verder komt de Aiways U5 eraan en nu is er de Seres 3, die overigens wel een Amerikaans tintje heeft. Het hoofdkwartier staat namelijk in Silicon Valley, Californië. Juist, de bakermat van Tesla en helemaal toevallig lijkt dat niet, aangezien ondernemer en visionair Martin Eberhard aan de wieg van beide bedrijven stond. Seres valt onder een Chinees moederbedrijf en profiteert daarmee van goedkope componenten, die echter in Indiana tot complete auto’s geassembleerd worden. Het merk draait alweer drie jaar en slaat nu zijn vleugels uit naar ons continent, waarbij voor Nederland de firma Green Mobility Group Europe zich als importeur heeft gemeld. Slechts negen dealers zullen de koek verdelen, geheel conform het moderne verkoopmodel waarin internet een hoofdrol speelt.

Inzet is in den beginne een tamelijk fantasieloos vormgegeven crossover die de MG ZS, de Kia e-Niro en de Hyundai Kona Electric in het vaarwater wil gaan zitten. Grote troef lijkt de prijsstelling, hoewel de eerstgenoemde concurrent toch enkele duizendjes minder kost. Daar staat wel betere techniek tegenover, in termen van actieradius. Volgens de eerste berichten moet de Seres 3 binnen de WLTP-norm 329 kilometer ver komen en daarna volstaat een halfuur snelladen om weer tachtig procent van die afstand af te leggen. Met een elektromotor van 163 pk lijkt hij goed bediend, ook al blijft de topsnelheid beperkt tot 155 km/h, iets dat in Nederland haast niemand meer zal interesseren. Nog even een paar buitenmaten: een lengte van 4,39 meter, een breedte van 1,85 meter en een hoogte van 1,65. Inmiddels zullen de eerste exemplaren van de Seres 3 bij de dealers staan.

Foto's:


0