Enorme Nio ET7 haalt 1000 km elektrisch

Het gaat hard met de accutechniek, kijk maar naar de actieradius van duizend kilometer die de Chinese fabrikant Nio opgeeft voor de ET7. Nooit van gehoord, dit merk? Dat is goed mogelijk.

Oké, meteen een kanttekening, want de claim qua rijbereik berust op de NEDC-meetcyclus. Laat daar echter volgens WLTP driekwart van overblijven, dan zit je als gebruiker nog gebeiteld. Het betreft overigens de 684 pk sterke topversie met een accupakket van 150 kWh, die een 0-100-sprint in 3,9 seconden afwikkelt. Bij de varianten met 100 dan wel 70 kWh bedraagt het rijbereik 700 respectievelijk 500 kilometer. Waar komt de Nio ET7 nou ineens vandaan? Uit China dus, als product van een vooralsnog verlieslijdende firma die zijn auto’s elders laat fabriceren. Dat de ontwerpers van de dik vijf meter lange sedan (cw-waarde: 0,23) hun inspiratie vonden bij Tesla, zie je zelfs door je oogharen heen. Enfin, het geheel oogt clean en opgeruimd, ook in het interieur. Daar eist een knots van een amoledscherm de aandacht op, in een omgeving met tropisch hout en nappaleder. De digitale robot Nomi assisteert de gebruiker gewillig, bijvoorbeeld door op verzoek de optionele 1000-watt muziekinstallatie met 23 speakers te activeren. De Nio ET7 kan volgens de makers autonoom rijden op niveau vier, dankzij 33 sensoren aan boord die onder meer de omgeving verkennen. In 2022 moet de elektrosedan hij de thuismarkt betreden en zich nestelen tussen de premiummerken. Plannen om hem in Europa te gaan voeren zijn met potlood uitgewerkt, wat bespoedigd zou kunnen worden wanneer er zich een ambitieuze ondernemer meldt om de import op te pakken. Gezien de elektrische toekomst schuilt er wellicht een gezond businessmodel in.

Foto's:


0