Gemertse kledingzaken over Click & Collect

GEMERT – Click & Collect is de nieuwste trend. Bestellen en afhalen bij niet-essentiële winkels is sinds afgelopen woensdag weer mogelijk. Is dat goed nieuws voor ondernemend Nederland? Gemerts Nieuwsblad vroeg het aan drie ondernemers met een modezaak in Hartje Gemert.

Door Marcel Bosmans

Voor Paul Kuipers (Minn10 Menswear) heeft Click & Collect weinig meerwaarde. “Bijenkorf en IKEA zijn er waarschijnlijk blij mee, maar voor zelfstandige winkeliers in de dorpscentra zitten er weinig voordelen aan. De hele dag in de zaak aanwezig zijn, omdat er mogelijk wat bestellingen afgehaald kunnen worden, is voor een éénpitter eigenlijk niet te doen. Er moet ook tijd vrijgemaakt worden om bestellingen aan huis af te leveren, pakketjes de deur uit te doen en nieuwe producten in te kopen. Geld om er iemand bij te zetten is er in veel gevallen niet. Ik het geluk dat ik relatief veel vaste klanten heb die bereid zijn om nu tijdelijk via de webshop van Minn10 Menswear hun broek, jas of broek te kopen. Ik merk ook dat er nu uit heel Nederland online bestellingen binnenkomen. Met de nieuwe voorjaarscollectie zal dat alleen maar toenemen.”

“Het begint pas net een beetje te lopen”, vertelt Demi de Groot (New Kids by Demi) over haar eerste ervaringen met Click & Collect. “Het werkt bij ons als volgt: mensen die op onze webshop kinderkleding- en/of accessoires bestellen en deze graag zelf willen afhalen, bellen we op. In het telefoongesprek spreken we een tijd waarop de gekochte producten in de winkel afgehaald kunnen worden.” De Groot zegt blij te zijn dat deze mogelijkheid er nu is. “Het is beter dan niks. Ik denk ook dat het in een behoefte voorziet. Omdat er sprake is van een babyboom in Gemert en omstreken zijn veel mensen op zoek naar een kraamcadeautje. Dat kopen ze het liefst dicht bij huis. Die gunfactor is voor ons heel belangrijk. De wintersale gaat steeds meer over in de nieuwe voorjaarcollectie. Bij de kinderkleding zien we daarom zowel sitebezoekers die op zoek zijn naar een koopje als klanten die er op tijd bij willen zijn voor de lenteperiode.”

Susan van Vlijmen (’t Winkeltje) hoopt dat opening op afspraak de volgende stap is op weg naar het oude normaal. ‘Door Click & Collect loopt het nu niet ineens storm. Het grootste verschil is dat we daarvoor alles aan huis brachten en dat nu een deel van de mensen zelf naar de winkel komt. Klanten bellen dan aan, waarna we de deur opendoen en de tas met kleding overhandigen. Voor de modebranche is het op dit moment puur overleven. In veel winkels hangt nog veel van de winterkleding, terwijl de voorjaarscollectie er alweer aankomt en er nauwelijks middelen zijn om nieuwe producten in te kopen. Ik merk het ook aan mezelf: ik wacht liever tot de winkels weer opengaan, omdat shoppen voor mij een beleving is. Naast het feit dat het voor veel mensen een uitje is, vinden ze het ook prettig om kleding te kunnen passen en ter plekke advies te krijgen. Om daar toch enigszins in te kunnen voorzien maak ik voor klanten filmpjes van stukken die in de winkel hangen. Ze kunnen dan een pas-tasje afhalen met de kleding die hen op het eerste oog het meest aanspreekt. Wat in de smaak valt kan dan gekocht worden en wat niet bevalt kan weer terug naar ’t Winkeltje.”

Susan van Vlijmen (‘t Winkeltje).

 

Foto's:


0