Hyundai Bayon doet een beetje gek, maar niet té

Sinds de nieuwe Tucson weten we dat Hyundai zich expressiever dan ooit wil profileren. Dat komt nu tot uitdrukking bij de Bayon, een scherpgesneden crossover voor het B-segment.

Er zit een grote naam achter het design, want niemand minder dan de Belg Luc Donckerwolke stuurt de ontwerpafdeling aan. Inderdaad, de man die in het verleden ook Audi’s, Škoda’s, Lamborghini’s, SEAT’s en Bentley’s vormgaf, in die volgorde. Onder zijn aanvoering kreeg de Hyundai Bayon, vrij vernoemd naar de Franse stad Bayonne, een lekker eigen gezicht. Met een lengte van 4,18 meter, een breedte van 1,78 meter, een hoogte van 1,49 meter en een bagagevolume van 411 liter zit hij de Kona aardig in het vaarwater en Hyundai doet niet echt moeite om de onderlinge verhoudingen uit te leggen. Vooruit maar; qua technologie heeft hij zijn zaakjes in ieder geval goed op orde. Het dashboard bestaat uit twee 10,25-inch multimediaschermen, hoewel het rechter exemplaar bij typen zonder navigatie tot 8 inch beperkt blijft. Naast de mogelijkheid van een hoogwaardig Bose-audiosysteem en een draadloze telefoonlader is er volop connectiviteit mogelijk. Denk aan het projecteren van je agenda op het scherm, weergave van parkeertarieven in de buurt, spraaksturing en het op afstand lokaliseren, ver- en ontgrendelen van de auto.

De Bayon stelt zijn inzittenden gerust met de modernste veiligheidsvoorzieningen, waaronder autonome rijstrookassistentie, passagiersdetectie op de achterbank, navigatiegestuurde adaptieve cruise control en allerlei waarschuwingen voor verkeer om je heen. Op het gebied van aandrijftechniek volgt de crossover een redelijk traditionele weg, hoewel hij zich een milde hybride mag noemen, met bescheiden elektrotechniek en een zeilfunctie (uitrollen met ontkoppelde aandrijflijn) voor de 1.0 T-GDi-motor. Die levert trouwens 100 pk als je voor de handgeschakelde zesbak gaat en 120 pk als je het gemak van de automatische 7DCT-transmissie prefereert. Hyundai monteert ook Rev Matching, een synchronisatie van het motortoerental en de draaisnelheid van de uitgaande as, wat soepeler dan wel sportiever terugschakelen mogelijk maakt. Nog voor de zomer moet de Bayon op de markt komen.

Foto's:


0