Meest originele webshops

Zelf een eigen webshop opstarten is zeker niet voor iedereen weggelegd. Er komt immers veel bij kijken en het vergt – vooral in het begin – veel onderzoek, tijd en moeite. Maar in 2020 kwamen er een heleboel nieuwe webshops bij, het was immers niet gemakkelijk voor fysieke winkels.

Denk je er zelf over om een online winkeltje op te stellen? Dan moet je rekening houden met heel wat zaken. De grootste factor die het succes van een webshop bepaalt is zonder twijfel een goede niche.

Je moet immers een specifiek product aanbieden aan een concreet doelpubliek, want anders gaat je webshop onopgemerkt blijven in de online jungle.

In dit artikel bekijken we eerst nog een aantal manieren waarop je mensen naar je webshop kan halen, en dan tonen we je 10 originele webshops, zodat je wat inspiratie kan opdoen.

Manieren waarop webshops mensen lokken

Advertenties

Zonder twijfel zijn advertenties een erg efficiënte manier om veel verkeer naar je webshop te halen. Je zet wat advertenties op bij Google, Facebook of elders, gericht op een paar belangrijke zoekwoorden, en je zal gegarandeerd mensen naar je winkel halen. Het nadeel hiervan is dat dit geld kost en dat je veel tijd zal moeten steken in het opstellen en optimaliseren van de advertenties.

Promoties

Een andere manier om jouw winkel te laten opvallen ten opzichte van de concurrentie is door regelmatige weggeefacties, promoties en wedstrijden. Iedereen houdt ervan om iets gratis te krijgen, of van de kans om iets te winnen, dus je kan er zeker van zijn dat je meer mensen naar jouw winkel zal lokken als je deze strategie toepast.

Dit is een eeuwenoude techniek, die vandaag de dag gebruikt wordt in allerlei sectoren, van datingsites die goedkope (tijdelijke) abonnementen aanbieden tot online casino’s die met een casino bonusnieuwe spelers aantrekken.

Mond-tot-mond reclame / verwijzingen

De beste manier om iemand te overtuigen om van jou te kopen, is door hem/haar hierover te laten vertellen door iemand die hij/zij kent en vertrouwt. Als een vriend jou vertelt over een fantastisch product, ben je toch ook geneigd om er op zijn minst eens een kijkje naar te gaan nemen?

Je kan mensen aanmoedigen tot mond-aan-mond reclame door ze te laten delen in de winst met zogenaamde “Refer-a-friend” promoties. Klanten krijgen dan korting, cash geld of een ander cadeautje als ze anderen aansporen tot een aankoop.

Sociale media

Actief zijn op sociale media is geen optie meer voor webshops, het is een must. Zo kan je immers gratis een grote groep mensen bereiken die over jouw winkel en producten kunnen praten en hun vrienden erover vertellen.

Ook promoties en andere acties kan je zeer gemakkelijk aankondigen en wijdverspreid maken via sociale media. Sociale media geven je de gelegenheid om alle drie vorige manieren te combineren.

10 originele webshops

1) The Evolution Store

In The Evolution Store verkopen ze allemaal zaken die te maken hebben met wetenschap en natuurlijke geschiedenis, zoals oorbellen in de vorm van vliegen, (namaak) fossielen, anatomisch correcte modellen van allerlei (uitgestorven) soorten dieren, chocolade insecten, …

2) Blabla Kids

Bij Blabla Kids kan je ambachtelijk gebreid speelgoed en accessoires voor kinderen aankopen, voornamelijk reuze poppen en kussentjes. De producten worden met de hand gemaakt op een milieuvriendelijke manier.

3) The Mouse Market

Dit is een zeer specifieke webwinkel, je kan er immers juwelen aankopen in de vorm van mini-etenswaren, muizenporties als het ware. Denk aan kleine donut-oorbellen of een taco-ring.

4) Gama-go

Hier kan je allerlei puzzels, speelkaarten en producten zoals huishoudspullen aankopen, allemaal in het thema van popular-culture. Denk aan films (Avengers), televisieseries (Seinfeld, Spongebob Squarepants), boeken (Harry Potter), enzovoort.

5) Best Made Company

Waar de andere webwinkels in deze lijst zich vooral richten op “gimmicks”, prullaria binnen een specifieke niche, gaat Best Made Company de andere kant uit. Je kan hier immers robuust huisgerief, kledij en andere accessoires kopen. De niche hier is een simpel design maar kwaliteitsmaterialen die jarenlang meegaan.

6) I Heart Guts

In deze webwinkel kan je terecht voor plucheorganen, zoals een hart, nieren, lever, enzovoort. Nogal een bijzonder concept, maar als je iemand kent die net een operatie heeft gehad, kunnen deze dingen een ideaal cadeautje zijn.

7) MAKE Beauty

MAKE Beauty biedt hun klanten make-up producten aan, die vrij zijn van parabenen die nooit op dieren zijn getest. Je kan er ook allerlei veganistische zaken aanschaffen.

Wat betreft originaliteit van de producten is dit een minder goed voorbeeld, maar deze webshop verdient een plaats in deze lijst omdat ze zich zeer goed profileren bij een bepaalde doelgroep. Veganisten en mensen die erg begaan zijn met dierenleed zullen sterk naar deze winkel worden aangetrokken.

8) Flight 001

Deze webshop richt zich op mensen die vaak reizen, voornamelijk zij die vaak door luchthaven checkpoints moeten gaan. Je kan hier namelijk allerlei zaken kopen om je reizen meer comfortabel en zorgelozer te maken, zoals paspoorthouders, reistassen, oogmaskers, speciale kaarten voor grote steden (denk aan De Beste Donutshops in New York), enzovoort.

9) Uncle Goose

Uncle Goose verkoopt voornamelijk blokjes. Deze blokjes worden speciaal gemaakt, je kan maatwerk aanvragen en ze alle woorden laten spellen die je wil. Uncle Goose is een voorbeeld van een webshop die niets buitengewoons maakt, je kan blokjes bij elke speelgoedwinkel kopen, maar die zich volledig specialiseert hierin.

Andere speelgoedwinkels gaan breed, ze bieden allerlei soorten speelgoed aan. Uncle Goose gaat diep: je kan er alleen maar blokjes kopen, maar dan van een hoge kwaliteit, in veel varianten, op maat gemaakt, en ze zijn zeer duurzaam.

10) Imbue Botanicals

Imbue Botanicals is een webshop waar je CBD-olie kan kopen. Dat is op zich al een redelijk goede niche, want dat is een opkomende markt, maar deze webshop gaat nog iets verder en biedt ook CBD-producten aan voor dieren, zoals honden, katten en paarden.

Deze website is een voorbeeld van een stapje verder gaan dan je concurrentie. Je zit in een opkomende niche, en dan moet je ervoor zorgen dat jouw webshop nog iets verder of meer gespecialiseerder wordt dan andere.

 

Foto's:


l