Citroën C5 X gaat verder waar C5 ophield

Het D-segment lijkt een beetje uit de gratie te raken, maar niet bij het eigenzinnige Citroën. Vier jaar na het verscheiden van de C5 keren de Fransen er terug met de C5 X, een hoogpotige vijfdeurs hatchback die comfort met een grote C schrijft.

Enigszins aan een crossover doet de nogal druk en ietwat rommelig gestileerde C5 X wel denken, maar zo duidt de fabrikant hem toch niet aan. Typerend voor de 4,81 meter lange middenklasser zijn in ieder geval de ruime bodemvrijheid en – op de meeste versies – een set smalle 19-inch wielen, naar voorbeeld van de Renault Scénic. Citroën dicht het model stationcarachtige eigenschappen toe en noemt daarbij een laadruimte van 545 liter, uit te breiden tot 1640 liter. Reizen in ultiem comfort blijft het stokpaardje van de C5, nu met zijn X erachter. De stoelen bevatten dezelfde vulling als bovenmatrassen en de ingenieurs tilden de speciale kussentjesvering naar een nog hoger niveau, terwijl ze de dempers zelfs adaptief maakten voor kopers die een Plug-in Hybrid bestellen. Over die 225 pk sterke aandrijflijn laat het merk nog weinig anders los dan een elektrische actieradius van vijftig kilometer en een emissievrije topsnelheid van 135 km/h. De rest van het motorengamma telt straks louter benzinevarianten; we weten nog niet welke. Als productkenmerken noemt Citroën verder een riant glasoppervlak, akoestisch gelamineerde ruiten, een royaal interieur en een aantal technologische innovaties, zoals een uitgebreid head-up display in full colour, volwaardige connectiviteit en semi-autonoom rijden. Het wordt allemaal mogelijk vanaf de tweede helft van 2021.

Foto's:


C