Boiling Business 2021 inspireert ondernemers Gemert-Bakel

GEMERT_BAKEL – Hoe kun je succesvol innovatief ondernemen? Deze vraag stond centraal tijdens Boiling Business 2021. Ondernemers uit Gemert-Bakel konden zich gratis aanmelden voor de livestream. Innovatiemanager Niels Snoep en topondernemer Romke Swinkels warren te gast in het online programma dat door Rob Scheepers gepresenteerd werd.

Door Marcel Bosmans
Een panel, bestaande uit Michiel van Veen (burgemeester Gemert-Bakel), Ben Claassen (wethouder Gemert-Bakel), Pieter Michielsen (directeur Rabobank Helmond Peel Noord) en William Manders (Vennoot Brabant Accountants, secretaris-penningmeester Bedrijven Kontakt Gemert) beantwoordden samen met de hoofdgasten vragen van volgers. Snoep en Swinkels gaven praktische innovatietips aan de circa 100 ondernemers die het event vanuit huis of bedrijf volgden.

Business Model Canvas

Niels Snoep is innovatiemanger bij Rabobank Nederland. “De enige constante is verandering en dat gaat wereldwijd in een steeds hoger tempo. Verduurzaming en digitale transformatie en innovatie komt onafwendbaar op ondernemers af. Door digitalisering is bereik van bedrijven ontzettend toegenomen. Ook dat gaat steeds sneller. Dat heeft impact op gemiddelde levensduur van bedrijven. Er is dus geen tijd te verliezen. Innovatie is geen keuze, maar een must. Het Business Model Canvas is bruikbaar instrument om stap voor stap te verbeteren. Innovatie is creativiteit die tot een profijtelijk businessmodel leidt. De klantwaarde die je genereert leidt dan duurzaam tot winst. Het Business Model Canvas stelt je enerzijds in staat om in één oogopslag te zien voor wie je die waarde creëert, wat die waarde dan is, via welk kanaal je die waarde genereert en wat de relatie is die je onderhoudt en anderzijds hoe je die waarde creëert, wat daar aan mensen en middelen voor nodig is en hoe je dat financiert. Dat is de basis van waaruit je vertrekt als je verder gaat innoveren en transformeren.”

Fouten maken

“Accepteer dat wensen en mogelijkheden veranderen en blijft meebewegen”, is de tip die Snoep meegeeft aan ondernemers. “Ga gewoon aan de slag en blijf proberen. Zorg voor een cultuur waarin falen kan en mag, want dat alleen van fouten maken kun je leren en dat is nodig om je als bedrijf te kunnen blijven ontwikkelen. Betrek daar ook beschikbare kennis en kunde van anderen bij, binnen en buiten je eigen sector.”

Buikgevoel

Romke Swinkels, directeur Operations bij Swinkels Family Brewers, voegt daar nog iets aan toe. “Jonge ondernemingen zijn vooral gefocust op feiten en eigenlijk niet op aannames. Ik ben er van overtuigd dat wij als familiebedrijf groot zijn geworden, omdat we ook af en toe het buikgevoel durven laten spreken. We weten soms niet of er direct vraag is naar een product, maar wel dat het onderscheidend is en op termijn in een behoefte voorziet. Dan moet je gewoon lef hebben om het in de markt te zetten. Ook dat is innovatief ondernemen.”

Boiling Busines is een initiatief van de gemeente Gemert-Bakel, Rabobank Helmond-Peel Noord en BKG in samenwerking met alle ondernemersverenigingen in Gemert-Bakel.

Hoofdfoto: Romke Swinkels in gesprek met Rob Scheepers.

Foto's:


B0

Geef een reactie op dit bericht...

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.