Matchen met lokaal talent in Gemert-Bakel

GEMERT_BAKEL – Hoe kun je als bedrijf tijdig de juiste talenten vinden en binden? Om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen werken Commanderij College, Bedrijven Kontakt Gemert (BKG) en New Boxes aan een innovatief online platform, waar lokale jongeren hun talenten en vaardigheden kunnen ontdekken, zichtbaar maken en waarop ze in contact kunnen komen met interessante werkgevers uit de regio Gemert-Bakel.

Zo leren lokale talenten en bedrijven elkaar beter kennen. Als bedrijf kun je daar direct bij aansluiten door scholieren een kijkje in de keuken te gunnen.

De aftrap van het project ‘Talent in Beeld, talent in actie’ is op 18 mei aanstaande. Leerlingen uit havo 3 van het Commanderij College locatie Macropedius gaan dan in een pilot aan de slag met het in beeld brengen van hun eigen talenten. Op basis van deze individuele skills worden ze gematcht aan een lokaal bedrijf. Om een beter beeld te krijgen van deze onderneming vragen de leerlingen of ze op bezoek mogen komen om een bedrijfsprofiel en een vlog te maken. Aan het eind van het project presenteren de leerlingen de resultaten. Daarna kiezen leerlingen, ouders, bedrijven en een onafhankelijke jury de beste presentatie, de beste vlog en het mooiste bedrijfsprofiel.

Het talentplatform waar het lokale onderwijs en bedrijfsleven aan deelnemen wordt is een praktisch instrument om activiteiten van leerlingen, die kunnen bijdragen aan de loopbaanontwikkeling, te volgen en te sturen. Iedere scholier heeft zijn eigen dataset. In deze skillpas staan de individuele talenten en vaardigheden, scholen en praktijkervaring en persoonlijke drijfveren vermeld. Aan de hand van een aantal opdrachten, testen en vragen maakt de scholier op het platform deze Skillpas aan.

De informatie uit de Skillpas kan digitaal worden gematcht met functies, vacatures, arbeidsmarktdata en opleidingsdata. Op deze wijze is de Skillpas een document dat de jongere helpt bij de pré-loopbaan oriëntatie (studiekeuze), het vinden (én aangeboden krijgen) van stages, (bij)banen en leerzame
projecten. Omdat de Skillpas 100% persoonsgebonden is en continu geüpdatet kan worden, is het een zeer waardevol ontwikkel- en motivatie-instrument in het kader van een leven lang ontwikkelen.

Ook de typische kenmerken van bedrijven en beroepen kun je in data omzetten. Zodat je weet welke competenties en vaardigheden daarvoor nodig zijn. Door deze gegevens te vergelijken met de individuele datasets, kun je sneller en succesvoller talenten en bedrijven aan elkaar matchen. Stel: Brabant Accountants zoekt een stagiair met competenties op financieel vlak, die nog op de havo of het vwo zit. Dan kan het systeem al een aantal kandidaten uitfilteren die aan dit profiel beantwoorden. Blijkt een scholier voor te sorteren op een toekomst in het financieel advies, dan kan een bedrijf de ontwikkeling van dit talent blijven volgen en er zelfs actief aan bedragen door de jongere in kwestie een stage, bijbaan of bijvoorbeeld ondersteuning bij een profielwerkstuk aan te bieden.“

Door in een vroegtijdig stadium talent aan je te binden, voorkom je dat je als bedrijf achter het net vist als je in de toekomst nieuwe mensen nodig hebt. Je hebt dan minder wervings- en faalkosten.
Krijg je als talent al op de middelbare school de mogelijkheid om een profielwerkstuk te maken voor een bedrijf, over een thema dat jij interessant vindt, dan kun je kennis maken met een nieuwe werkomgeving en kijken of die je bevalt. Ook een stage of een bijbaantje kan helpen bij het maken van de juiste keuze voor de toekomst.

Wil je als lokaal bedrijf actief bijdragen aan het ontwikkelen, vinden en binden van lokaal talent en deelnemen aan het platform? Stuur dan uiterlijk 14 mei een e-mail naar talentcenter@newboxes.nlof neem telefonisch contact op met New Boxes 08 50 76 87 69 en sluit je dan aan bij Talent in Beeld, talent in actie. Binnen het BKG bestuur zijn Martin Jacobs en Karin Reijnders de aanspreekpunten voor dit project. Talent in beeld, talent in actie is een initiatief van Commanderij College, Bedrijven Kontakt Gemert-Bakel (BKG) en New Boxes. Gemert Media is mediapartner van het project.

Foto: stakeholders: Martin Jacobs (voorzitter BKG), Wim Timmermans (Locatiedirecteur Commanderij College, locatie Macropedius), Jan Krol (New Boxes), Katja Storm (afdelingsleider Macropedius) en Roël Hoppezak (New Boxes). Op de foto ontbreekt Karin Reijnders (bestuurslid BKG). (Advertorial).

Foto's:


0