Audi e-tron GT is sociaal acceptabele sportsedan

Niet iedereen vindt het even geslaagd wanneer je je in een dikke Audi door de straten beweegt, maar op de e-tron GT met zijn emissievrije aandrijflijn valt geen rationeel commentaar te leveren. Ideaal dus voor wie van uiterlijk vertoon houdt, maar niet afgerekend wil worden op klimaatontkenning.

Zoals de naam al impliceert hebben we hier van doen met een zuivere gran turismo, zij het een volelektrische met een voorbeeldige 50-50-gewichtsverdeling, mede bereikt door toepassing van quattro-aandrijving in de vorm van een elektromotor vóór en achter. Samen brengen die 476 pk en met tijdelijke overboost zelfs 530 pk op, wat stijgt tot 598 en 646 pk wanneer je voor de RS e-tron GT opteert. Ze nemen ook het leeuwendeel van de remacties voor hun rekening, met een vertraging tot 0,3 g. Met een WLTP-bereik van 487 kilometer en een snellaadtijd van 23 minuten (van vijf tot tachtig procent) komen deze Audi’s goed voor de dag. De RS-versie geeft de rijbeleving nog een extra dimensie via toepassing van luchtvering, een sperdifferentieel achter en een wolframcarbide coating op de remschijven, met de mogelijkheid ze tegen een fikse meerprijs in te wisselen voor keramische jongens. In de cabine is het een en al digitalisering en connectiviteit wat de klok slaat, met als opvallende zaken wifi en – optioneel – navigatie met Google Earth, de virtuele assistent Amazon Alexa en car-to-x-diensten, die je bijvoorbeeld door een groene golf van verkeerslichten kunnen loodsen. Verder vinden we in de cockpit onder meer royale kuipstoelen, ‘voetgarages’ in het accupakket voor de achterpassagiers en diervriendelijke synthetische bekleding die exact op leder lijkt. In mei begroeten de dealers het 4,99 meter lange, 1,96 meter brede en 1,42 meter hoge elektrische vlaggenschip van Audi, dat met zijn cw-waarde van 0,24 moeiteloos volgas tussen de luchtweerstand door glijdt.

Foto's:


0