Nieuwe Kia Sportage is even wennen, maar toch goed gelukt

Het ‘gezicht’ dat je je bij het front van een auto onwillekeurig voorstelt ontbreekt een beetje bij de nieuwe Kia Sportage, maar toch smoelt hij lekker. Specificaties ontbreken op dit moment, maar daar durven wij wel een slag naar te slaan.

Na de elektrische EV6 belichaamt de vijfde generatie Sportage als tweede Kia het designthema ‘Opposites United’. Of het ontwerp nou echt zoveel tegenstellingen bevat, dat moet ieder voor zich maar beoordelen. Feit is dat er een eigenzinnige middenklasse-SUV staat, die net als zijn prima verkopende voorgangers zeker zijn plekje zal opeisen in het segment. Binnenin valt het langwerpige, tweedelige beeldscherm op, dat gelukkig niet alle functies heeft overgenomen: elementen als de klimaatregeling, stoelverwarming en -koeling kun je nog gewoon op de ouderwetse manier bedienen. Automaatversies, die de hoofdmoot binnen het gamma gaan bepalen, krijgen een draaischijf aangemeten om de transmissie te activeren. Kia houdt de lippen nog stijf op elkaar ten aanzien van de techniek, maar gezien de traditionele verwantschap met de Hyundai Tucson zit het er dik in dat de Sportage dezelfde aandrijflijnen krijgt. Reken op een 1.6 T-GDi als milde, volle en plug-in hybride, met 160, 230 respectievelijk 265 pk en in het laatste geval AWD. Handgeschakeld rijden zal alleen mogelijk zijn bij de laagst geklasseerde variant. In de loop van het najaar vindt de marktintroductie plaats, maar ruim voor die tijd maakt de Koreaanse fabrikant de specificaties openbaar.

Foto's:


0