Prijsverhoging providers 2021: wat kunnen consumenten doen?

Ieder jaar in juli verhogen de meeste providers de tarieven voor internet, tv en bellen. Dit geldt niet alleen voor nieuwe klanten, maar ook voor bestaande klanten. Er zijn allerlei redenen waarom de prijzen worden verhoogd. Bijvoorbeeld door investeringen in het netwerk. Mogen providers de tarieven zomaar verhogen? En wat kunnen consumenten hiertegen doen?

 

Provider mag de prijzen verhogen

Providers mogen de tarieven of contractvoorwaarden aanpassen. Daar valt helaas weinig tegen te doen. De provider is verplicht om vier weken van tevoren de prijsverhoging aan te kondigen. Daar moet duidelijk bij vermeld worden wat er voor de klant verandert. Er is wel een uitzondering: bij een inflatiecorrectie hoeft een provider de klant namelijk niet op de hoogte te brengen van de prijsstijging. Ook kan de klant niet kosteloos zijn of haar abonnement opzeggen. Dit komt omdat de consument in het contract akkoord is gegaan met een eventuele inflatiecorrectie. Er zijn providers die jaarlijks een prijsverhoging én een inflatiecorrectie doorvoeren. Ook de tarieven van abonnementen van de mobiele telefoon met onbeperkt internet kunnen door een inflatiecorrectie stijgen.

 

Definitieve prijsverhoging van de providers

KPN is een van de providers die per 1 juli de tarieven verhoogt. Bestaande klanten gaan gemiddeld € 1,50,- per maand meer betalen voor hun abonnement. XS4ALL, een dochteronderneming van KPN, verhoogt alle internetabonnementen per 1 juli met € 1,- tot € 2,- per maand. Ook de abonnementen van Ziggo gaan met € 1 tot € 2,50 per maand omhoog. T-Mobile heeft in januari al een prijsverhoging doorgevoerd. Dit gebeurde op basis van de inflatiecorrectie van 1,6 procent. Ook bij abonnementen van DELTA, Caiway en Youfone gaan de prijzen per 1 juli omhoog.

 

Redenen jaarlijkse prijsverhoging

Er zijn verschillende redenen waarom de providers hun prijzen jaarlijks verhogen. Zo doen ze veel investeringen in het netwerk om bijvoorbeeld de internetsnelheid te verhogen. KPN wijt de prijsstijging aan de veiligheid en kwaliteitsverhoging van het netwerk. Ziggo laat weten dat de enorme groei van het datagebruik en de vraag naar veiliger internet belangrijke redenen zijn om een prijsstijging door te voeren. Ook de hoge kosten voor interactieve tv-content, het verbeteren van de klantenservice en acquisitie worden doorberekend naar de klant. Bovendien kan de jaarlijkse inflatiecorrectie ook aanleiding zijn om de prijs van de abonnementen te verhogen.

 

Nieuwe provider kiezen

Door de prijsverhoging kan het zijn dat consumenten niet meer het voordeligst uit zijn bij hun huidige provider. Daarom is het verstandig om verschillende internet- en/of tv-abonnementen te vergelijken. Op deze manier ziet de consument gelijk waar hij of zij het goedkoopste uit is. Providers bieden nieuwe klanten vaak aantrekkelijke welkomstaanbiedingen zoals flinke kortingen en geen installatiekosten. Bovendien kunnen mensen op deze manier opnieuw naar hun behoeftes kijken. Misschien is een tv-abonnement niet meer nodig of kunnen zij nu aangesloten worden op het glasvezelnetwerk.

Foto's:


p