Tweede lichting Lexus NX ook als plug-in hybride

Lexus was er vijftien jaar geleden vroeg bij met de eerste hybrides, maar leek de laatste jaren een beetje voorbijgestreefd te worden. De tweede generatie NX zet dat recht met een stekkerversie, die toch ook een zelfopladende broer krijgt.

Gerekend in onderdelen wijkt de NX voor 95 procent van zijn voorganger af, dus moesten de ingenieurs goed hun best doen. Ze grepen zelfs naar een nieuwe bodemgroep, het Global Architecture K-platform (GA-K), dat het zwaartepunt verlaagt, het gewicht beter verdeelt en zowel de spoorbreedtes als de wielbasis vergroot. In afmetingen verschilt de tamelijk druk en agressief gestileerde crossover verder nauwelijks van zijn voorganger. Binnenin volgt de multimedia de laatste standaarden, met een touchscreen van 9,8 of 14 inch, cloudnavigatie, smartphonekoppeling, een draadloze lader, spraakbesturing en als bijzonderheid een weergave in het head-up display van de bedieningsknop die je op het stuur kiest. Staat de NX stil, dan kunnen fietsers en ander verkeer met een gerust hart passeren, want hij waarschuwt zijn inzittenden akoestisch wanneer zij op het verkeerde moment een deur willen openen. Andere populaire veiligheidssystemen van dit moment vonden allemaal hun weg naar deze Lexus, zoals rijstrookbeheersing en adaptieve cruise control. De grote noviteit zit hem in de toevoeging van een plug-in hybride, de NX 450h+, die tot snelheden van 135 km/h een afstand van 63 kilometer zonder uitstoot kan afleggen. De 2.5-benzinemotor en de elektrotechniek helpen het voertuig aan een systeemvermogen van 306 pk, een emissie van waarschijnlijk nog geen 3,0 l/100 km en een CO2-emissie van 40 g/km. De 242 pk sterke NX 350h zonder stekker presteert op alle vlakken wat minder, maar stelt daar wel een trekgewicht van 1500 kilogram tegenover. Eind 2021 betreedt deze crossover de markt en al eerder zullen we de prijzen weten.

Foto's:


0