Versterk de klantrelatie met deze 4 tips

Als bedrijf is het ontzettend belangrijk dat klanten jouw werk waarderen. Wanneer dit het geval is, keren zij namelijk sneller bij jou terug om een product of dienst af te nemen. Daarom mag je het belang van een goede klantrelatie nooit onderschatten.

Helaas besteedt niet iedere ondernemer evenveel tijd aan het opbouwen van een relatie met de klant. Dit kan er uiteindelijk voor zorgen dat klanten overstappen naar een andere partij. Hier zit je uiteraard niet op te wachten. Begin daarom vandaag nog met het versterken van de klantrelatie. Maar hoe doe je dit eigenlijk? In deze tekst zetten wij 4 tips op een rijtje die hierbij helpen.

1. Verras klanten met een presentje
Wil je klanten bedanken voor het vertrouwen in jouw bedrijf? Dan kun je hen zo nu en dan verrassen met een presentje. Met een relatiegeschenk spreek je namelijk jouw waardering uit naar een klant. Voor wat betreft relatiegeschenken heb je vandaag de dag talloze mogelijkheden. Je kunt voor een simpel geschenk kiezen, zoals een pen, notitieboek of ijskrabber. Wil je jouw klanten een origineel geschenk cadeau doen? Overweeg dan om hen een T-shirt met een specifieke print te geven. Dit is allesbehalve een standaard relatiegeschenk, waardoor jouw klant dit cadeau ongetwijfeld met een glimlach ontvangt. Je kunt ook een badlaken laten bedrukken met de naam en het logo van jouw bedrijf. Op deze manier worden jouw klanten aan jou herinnerd als ze het badlaken gebruiken.

Je kunt jouw relaties op willekeurige momenten verrassen met een presentje. Toch zien we dat veel bedrijven relatiegeschenken geven op specifieke momenten, zoals rond feestdagen. Veel bedrijven geven hun klanten bijvoorbeeld een presentje in de periode rondom kerst. Feestdagen zijn inderdaad een goed moment voor relatiegeschenken, maar je kunt ook voor andere momenten kiezen. Weet je bijvoorbeeld wanneer een klant jarig is? Verras hem of haar op deze dag met een presentje. De klant kan dit ongetwijfeld waarderen, waardoor hij mogelijk nog jaren klant blijft bij jouw bedrijf.

2. Vraag klanten om feedback
Wie denkt dat de klantrelatie alleen verbeterd wordt door relatiegeschenken, heeft het mis. Er zijn namelijk ook nog andere manieren om aan deze relatie te werken. Klanten om feedback vragen is hier een goed voorbeeld van. Heeft iemand een product of dienst bij jou afgenomen? Vraag hem of haar dan om een review te schrijven. Reviews zijn tegenwoordig namelijk van onschatbare waarde. Waarom? Omdat mensen vaak eerst naar reviews en beoordelingen kijken alvorens zij een product of dienst afnemen.

3. Zorg voor een goede bereikbaarheid
Wil je de klantrelatie verbeteren? Zorg er dan voor dat je goed bereikbaar bent. Als een klant een vraag heeft over een product of dienst, moet hij of zij deze makkelijk aan jou kunnen stellen. Een contactformulier op jouw website kan hierbij helpen. Toch is dit niet de beste manier. Je kunt beter een e-mailadres op jouw site vermelden waar klanten terecht kunnen voor vragen. Wanneer je het echt goed aan wilt pakken, bied je klanten de mogelijkheid om telefonisch contact op te nemen. Op deze manier ben je altijd goed bereikbaar voor klanten en dat levert een positieve bijdrage aan de klantrelatie.

4. Maak actief gebruik van social media
Voor sommige mensen is het een brug te ver om een mail te sturen of te bellen. In dat geval haken zij mogelijk af. Misschien besluiten ze zelfs wel om het product bij jouw concurrent af te nemen. Om dit te voorkomen, raden wij je aan actief gebruik te maken van social media. Vrijwel iedere Nederlander heeft tegenwoordig wel een account op een sociaal medium. Wanneer je hier als bedrijf een account op aanmaakt, kunnen klanten jou via dit platform een vraag stellen. Zij hoeven hiervoor niet of nauwelijks moeite te doen. De meeste Nederlanders kijken immers meermaals per dag op social media, waardoor het een stuk makkelijker wordt om met hen in contact te komen.

Foto's:


4