Volkswagen Taigo geeft coupédraai aan kleine crossover

Na SUV’s en crossovers varieerden fabrikanten op dat thema met coupéversies ervan. Volkswagen trekt dat nu door naar de compacte klasse met de Taigo, die zeker niet verkeerd oogt.

Als je de T-Cross net een beetje te braaf vindt en wel een hogere instap wenst dan bij de (ook niet overdreven spannende) Polo, dan zit je met de Taigo vanaf begin 2022 gebeiteld. De ontwerpers zetten zijn sportieve inborst kracht bij door de wielkasten in contrasterend zwart uit te voeren en te spelen met ledverlichting, die aan de voorzijde standaard is, tenzij je matrixtechniek wenst. Volkswagen claimt een goede combinatie van coupélijnen met het gebruiksgemak van een SUV, wat ten dele op het conto komt van de 2,57 meter lange wielbasis. In totaal meet de Taigo 4,26 bij 1,76 bij 1,49 meter, waarbinnen je volgens de makers een voldoende ruime cabine voor vijf personen plus een kofferbak van 438 liter vindt. Wie dan toch nog een aanhanger of caravan wil meeslepen, moet een maximum trekgewicht van 1000 of 1800 kilogram in acht nemen, afhankelijk van de uitvoering. Er doet altijd een 1.0 TSI-motor dienst, naar keuze met 95 of 110 pk en desgewenst gekoppeld aan een zeventraps DSG-transmissie.

Waar hybridetechniek schittert door afwezigheid, daar loopt de Taigo in het compacte segment voorop in connectiviteit en elektronische bescherming van de inzittenden. Onder die laatste noemer vallen standaard een standaard noodstopsysteem voor de stad, rijstrookassistentie en vermoeidheidsherkenning, met de mogelijkheid om tegen meerprijs het rijden grotendeels aan de techniek over te laten. Dan blijft de auto tussen wegmarkeringen, bewaakt hij de afstand tot voorliggers en mindert hij vaart bij kruispunten, bochten en rotondes. Autonomie op niveau twee, noemen we dat. Elke Taigo heeft af-fabriek een digitaal dashboard, terwijl navigatie met updates door de lucht, een draadloze telefoonlader, internetverbinding en een 300-watt Beats-audiosysteem in de optielijst staan. De prijzen van de coupé-crossover laten nog even op zich wachten.

Foto's:


0