Renault Mégane E-Tech electric is 100% schoon

Als één van de pioniers in elektrisch rijden is Renault het aan zijn stand verplicht om nu door te pakken. Dat gebeurt met de Mégane E-Tech electric, een model dat hybrides als ‘ouderwets’ bestempelt en voor honderd procent schoon gaat.

In onze optiek had de typeaanduiding zich ook tot Mégane E-Tech kunnen beperken, want de vijfde letter van het alfabet laat in de wereld van mobiliteit niets aan twijfel over. Renault zal de vanaf het voorjaar verkrijgbare EV produceren in ‘ElectriCity’, een nieuwe industriële hub in Noord-Frankrijk. Niks China, dus. In aanloop naar de introductie komt binnen onze landsgrenzen de hatchbackversie van de huidige Mégane trouwens te vervallen. Goed, laten we inzoomen op de E-Tech, die op het speciale CMF-EV-platform rust. Voor een model in het C-segment valt hij met een lengte van 4,21 meter vrij compact uit, maar bij een elektrische auto kun je de neus kort houden. Daar bevindt zich trouwens zowel de motor als de aandrijving, om aan de achterkant zo veel mogelijk bagageruimte te scheppen. Het gamma opent met een 130 pk sterke 30-versie die een reikwijdte van 300 kilometer kent, met als krachtig alternatief de 40, die het tot 218 pk en 470 kilometer schopt. Geen baanbrekende waarden, maar wel een interessante troef is de oplaadmogelijkheid met maximaal 22 kW, wat bij een snellader op 130 kW ligt.

Een aangename verrassing vormt het interieur, met in de betere uitvoeringen modieuze blokjesbekleding en heel natuurlijk ogende houtstrips in de portieren. Het dashboard vormt een eenheid, met nu eens niet allerlei losse displays, maar een samengesmeed geheel van twee grote schermen. Voor je neus meet het 12,3 inch, centraal zit een verticaal exemplaar van 12 inch of een kleinere horizontale variant van 9 inch. Renault lanceert vanuit een samenwerking met Google een nieuw infotainmentsysteem, dat op Android draait. De transmissie bedienen geschiedt vanaf de stuurkolom. Kijken we nog even naar het design, dat in deze tijd van agressieve en druk vormgegeven modellen rustig en comfortabel op het netvlies ligt. Als de prijsstelling goed uitpakt, iets dat het Franse merk eigenlijk altijd wel voor elkaar heeft, kan het niet missen dat de Mégane E-Tech electric een hit wordt.

Foto's:


0