28 december 2021

Duurzame materialen in nieuwe Kia Niro

Sommige mensen zou je achter het behang willen plakken. In de nieuw Kia Niro kruipen bestuurder en passagiers er vrijwillig onder. Hoe dat zit? De (semi-)elektrische crossover bevat aan de binnenzijde verschillende gerecyclede materialen.

Noem de Niro gerust een opvallende binnenkomer. Hij belichaamt natuurlijk de designtaal ‘Opposited United’ die we al van de EV6 en de recent gelanceerde Sportage kennen, waarbij de ogen even moeten wennen aan bijzondere uitspattingen. In dit geval springen vooral de koplampen en de contrasterende, naar onder getrokken C-stijlen in het oog. Kennelijk durft Kia zo’n controversieel ontwerp wel op de doelgroep voor een hybride dan wel een elektrisch model af te vuren; mensen die een progressiever koperspubliek zullen vormen. Qua technologie zijn bij de dealerintroductie medio 2022 drie smaken beschikbaar: HEV, PHEV en EV, waarvan de laatste twee met een stekker. Bij de plug-in-variant, die zich dus nog deels van een benzinemotor bedient, zorgt slimme software onder de naam ‘Greenzone Drive Mode’ ervoor dat het voertuig op gerichte plaatsen automatisch elektrisch rijdt. Denk aan milieuzones en vaste woon-werktrajecten. Daarvoor gebruikt het historische en navigatiegegevens.

Wat was dat nou precies met het behang? Wel, het keert in gerecyclede vorm terug in de hemelbekleding. Verder vinden we in futuristische interieur stoelen van biologisch polyurethaan met tencel, een stof met daarin eucalyptusbladeren verwerkt. Op de deurpanelen spuit Kia BTX-vrije lak, waarin geen benzeen-, tolueen- en xyleen-isomeren zitten. Het wordt nog een hele toer om dat allemaal te onthouden voor een interessant borrelpraatje. Zoals wel vaker bij dit merk laten de technische specificaties op zich wachten, maar goed, het duurt ook nog een halfjaar voor de tweede generatie Niro in de showrooms opduikt. Kunnen we rustig wennen aan zijn eigenzinnige verschijning.

Foto's:


0