31 december 2021

Toyota Corolla Cross timmert klein hiaat in het gamma dicht

Met de Yaris Cross, C-HR en RAV4 zou je zeggen dat Toyota de klanten voor een hoger model ruimschoots bedient, maar zelf zag het merk nog ruimte voor de Corolla Cross in het C-segment. Hybridetechnologie is troef bij de 4,46 meter lange crossover.

Tussen respectievelijk compact, coupéachtig en groter bestond kennelijk nog dit hiaat, bovendien heeft Toyota het GA-C-platform dat we van de C-HR kennen beschikbaar om te variëren met modellen. Die bodemgroep staat in ieder geval garant voor een hoge torsiestijfheid en een laag zwaartepunt, wat in belangrijke mate bijdraagt aan de rijdynamiek. Tussen de assen vinden we hybrideaandrijving, maar heel veel meer dan het systeemvermogen van 197 pk geeft de fabrikant daarover niet prijs. Wel komen we te weten dat de lithium-ionbatterij meer energie levert en veertig procent minder weegt dan voorheen. Toyota meldt dat de ingenieurs een betere balans wisten te vinden tussen rijsnelheid en motortoerental, wellicht in reactie op de kritiek dat de CVT in het verleden de motor nogal liet loeien als je flink wilde accelereren.

Toyota standaardiseerde binnen zijn programma al een heel arsenaal aan veiligheidsvoorzieningen, met waarschuwingen en ingrepen onder alle denkbare omstandigheden. De Corolla Cross profiteert echter van verbeterde technologieën en doet dat niet eenmalig, want hij ontvangt indien nodig updates door de lucht, overigens ook op het gebied van multimedia. Dat systeem voorziet dankzij internetverbinding in gemakken als cloudnavigatie, parkeer- en verkeersinformatie, een spraakassistent, een lokaliseringsfunctie, rij-analyse en het op afstand ver- en ontgrendelen van de portieren. Het 10,5 inch grote display krijgt gezelschap van een digitaal instrumentarium dat 12,3 inch meet. Goed om te weten is dat de Corolla Cross inzet op veel binnen- en bagageruimte en extra instapgemak achterin; bovendien zorgt een panoramadak voor een ruimtelijk effect. We moeten wel tot het najaar van 2022 geduld oefenen voor we deze onverwachte, maar toch te verwachten crossover in de showrooms mogen begroeten.

Foto's:


0