21 mei 2022

Langverwachte Volkswagen ID. Buzz in aantocht

Alweer een eeuwigheid geleden prikkelde Volkswagen de wereld met concepten om de weg naar de elektrische ID. Buzz in te leiden. Eindelijk is het definitieve resultaat er dan, hoewel de leveringen pas eind 2022 starten.

Aan de knipoog naar de befaamde T1 uit de jaren vijftig en zestig hoeven we weinig woorden vuil te maken: die zie je al van een kilometer afstand, zeker wanneer de klant één van de vier tweekleurencombinaties bestelt. Omdat een hoekige vorm meer bruikbare ruimte oplevert dan een ronde moest Volkswagen de ID. Buzz ten opzichte van zijn voorvader een beetje straktrekken, maar het resultaat is lang niet gek en sowieso een verademing in de wereld van oersaaie bedrijfswagens. De pakezel van de familie draagt trouwens de naamstoevoeging Cargo en mag 650 kilogram torsen op zijn laadvloer, die twee europallets kan huisvesten. Het volume bedraagt 3,9 kuub, maar later voorziet de fabrikant in een uitbreidingsoptie door toepassing van een verlengde wielbasis. In de personenversie vinden vijf volwassenen een riante plek, terwijl op termijn een zes- en een zevenzitter verschijnen. Het gaat er fleurig aan toe in de cockpit, met zelfs een vleugje nostalgie. Daar staat dan weer moderne technologie tegenover, zoals updates door de lucht, semi-autonoom rijden op basis van zwermdata, Car2X-communicatie tussen voertuigen en een geheugen voor automatisch inparkeren op een eerder opgeslagen route. De CO2-neutraal te produceren ID. Buzz laat zich voortstuwen door een 204 pk sterke elektromotor, maar Volkswagen geeft nog niet aan hoe lang hij dat op één acculading volhoudt. Bijvullen kan in hoog tempo, van vijf naar tachtig procent in een halfuur. Vanaf mei gaan de orderboeken open.

Foto's:


0