07 mei 2022

Maserati Grecale, exclusieve neef van Alfa Romeo Stelvio

Sommigen gruwen nog steeds van de combinatie Maserati en crossover, maar daar stoort het merk zich niet aan. Het wil geld verdienen en dus doen wat de markt vraagt. Vandaar nu de lancering van de Grecale, als compacter alternatief voor de Levante.

Als het dan toch ‘zo’n hoog gevaarte’ moet zijn, laat er dan vooral een Maserati voor de deur verschijnen. De Grecale, meer een crossover dan een SUV trouwens, kent een veel elegantere lijnvoering dan bijna al zijn soortgenoten en steekt wat dat betreft zelfs zijn aangetrouwde neef Alfa Romeo Stelvio naar de kroon. Die noemen we niet toevallig, want de modellen delen hetzelfde platform en bovendien dezelfde fabriekshal. Gelukkig mag de exclusiefste van de twee wel enigszins zijn eigen merk-DNA omarmen op het gebied van aandrijflijnen, met als klapstuk een drieliter biturbo-V6 in de luchtgeveerde Trofeo-uitvoering; 530 pk sterk. Zonder elektrohulp, maar wel met cilinderuitschakeling om het verbruik iets te drukken, helpt hij de Grecale aan een top van 285 km/h en een 0-100-sprint in 3,8 seconden. Twee milde hybrides, de GT met 300 pk en de Modena met 330 pk, moeten de opstand van Groen Links neerslaan en dan zit er ook nog een geheel elektrische Folgore in de pijplijn, gepland voor 2023. Maserati behangt het interieur met allerlei toeters en bellen, waaronder vier displays. De kleinste daarvan geeft naar keuze een klassiek vormgegeven klokje, een kompas of een g-krachtenmeter weer. Voor de praktisch ingestelde mens is het goed te weten dat de bagageruimte 535 liter meet en zelfs 570 liter bij de V6 zonder batterijpakket. Nog een reden extra om voor die verpletterende Trofeo te kiezen. Er resteert nog wat tijd om te sparen, want de Grecale arriveert na de zomer in ons land. Hij heeft altijd een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving aan boord.

Foto's:


0