08 september 2022

Schud die winterdip van je af en ga vitaal het voorjaar in!

De lente is weer van start gegaan! De afgelopen weken zijn we al op heel wat mooie, zonnige dagen getrakteerd. Dat zorgt direct voor de nodige zomerkriebels. Gelukkig maar, want aan het einde van de winter ervaren de meeste mensen al een fikse winterdip. Door een tekort aan vitamine D en te weinig zonlicht voelen we ons lusteloos en zelfs depressief. Pak de lente dan ook met beide handen aan om die winterdip van je af te schudden en vitaal het voorjaar in te gaan. Maar hoe pak je dat aan? We zetten enkele tips op een rijtje.

Ga lekker sporten

Door lekker te bewegen zit je snel lekkerder in je vel. Dat is niet alleen goed om meer energie op te doen, maar ook om die laatste overtollige kilo’s van de afgelopen winter kwijt te raken. Het liefst sport je natuurlijk lekker buiten. Zo doe je ook nog de nodige daglicht en vitamine D op. Helaas is het weer in het voorjaar nog niet altijd even goed. Er kunnen ook nog enkele zeer koude en regenachtige dagen zijn. Sluit daarom eventueel een abonnement op een sportschool in Hasselt af. Zo weet je dat je je dit jaar écht aan jouw sportschema kunt houden. Daardoor voel je je direct een stuk fitter.

Sporten is niet alleen goed voor de weerstand en je fysieke conditie, maar ook voor de mentale gezondheid. Tijdens het sporten maak je namelijk verschillende gelukshormonen aan en leer je stress beter te reguleren.

Zoek veel de zon op

Een winterdip ontstaat vooral door een gebrek aan zonlicht en natuurlijk daglicht. Daarom is het goed om dat licht en die zon juist nu op te zoeken. De dagen worden langer en veelal zonniger, dus dit zal in de meeste gevallen geen probleem zijn. Zorg er wel voor dat je je huid tussen twaalf en drie zoveel mogelijk beschermd. De zonkracht kan al flink sterk zijn en je wilt uiteraard niet verbranden.

Eet seizoensgroente- en fruit!

Nog een groot voordeel van het voorjaar is dat er weer heel veel lekkere groentes en fruit op de markt verschijnen. Lekkere gezonde voedingsmiddelen waarmee je eenvoudig voldoende vitamines en mineralen binnen zult krijgen. Daarnaast ook goed om je voedingspatroon zo een stuk gevarieerder te maken. Wat dacht je bijvoorbeeld van heerlijke aspergerolletjes met ham? Een romige aspergesoep? Of een fruitsalade met watermeloen en aardbei? Zo krijg je direct een heerlijk zomers gevoel en een gezonde dosis groente en fruit binnen.

Fietsen of wandelen

In de winter zijn we vaak geneigd om de auto te pakken. Met slecht weer heb je immers weinig zin om naar de supermarkt te lopen of de fiets te pakken. Hierdoor kom je echter aan relatief weinig beweging. Door wat vaker de fiets te maken of simpelweg te gaan lopen, zorg je voor veel meer extra beweging. Probeer om in elk geval minimaal dertig minuten per dag matig tot intensief te bewegen. 

 

Foto's:


s