10 september 2022

Stuurman: Twee meter afstand

Wat krijgen we nu? Een nieuwe maatregel, nu we ‘net’ van die anderhalvemetersamenleving verlost zijn? Nee, het gaat hier om een tamelijk krankzinnig verschijnsel in Duitsland, dat zich afspeelt bij de Baustellen oftewel wegwerkzaamheden op de Autobahnen. De plaatsen waar je je met een slakkengang over de smalle, geïmproviseerde linker rijstrook tussen dreigende vrachtwagens en genadeloze barrières moet zien door te wurmen. Niet ieders favoriete bezigheid, zeg maar. Nu blijkt bovendien dat de meesten van ons daarmee een overtreding begaan. Volgens de Duitse wetgeving mag je je namelijk uitsluitend op deze strook begeven indien je breedte van je auto maximaal twee meter bedraagt. Nu geldt dat volgens de specificaties van fabrikanten voor nagenoeg alle personenwagens, met uitzondering van een enkele Lamborghini, Rolls-Royce of knotsige SUV’s, maar zo simpel ligt het niet. Je dient namelijk de uitstekende buitenspiegels in het plaatje mee te nemen, een gegeven dat je in de originele folder meestal niet terugvindt.

Iemand bij de ADAC kwam op het lumineuze idee om een flinke reeks gangbare consumentenmodellen eens op te meten. Dat leidde tot de niet geheel verrassende conclusie dat vrijwel alle middenklassers en hoger zichzelf buitenspel plaatsen. Ergo, met een auto van het kaliber Volkswagen Golf of Peugeot 308 word je officieel verbannen naar de rechter rijstrook bij een Baustelle, tenzij je een boete van twintig euro wilt riskeren. Uitzonderingen daargelaten ligt de scheidslijn ruwweg tussen het B- en C-segment. Een Nissan Micra mag nog naar links opschuiven, een Qashqai niet. Een Opel Corsa redt het net, in tegenstelling tot een Astra. Dat heeft nogal wat impact in een land waar de snelwegen voor een belangrijk deel bevolkt worden door (middel)grote personenwagens met een navenante motorisering, waarmee het lekker inhalen is. Ironisch genoeg gaat dát juist niet meer lukken bij wegwerkzaamheden.

Na de uitkomst van dit recente onderzoek heb ik nog geen poolshoogte genomen bij onze oosterburen, maar het kan bijna niet anders of het gros van de chauffeurs zit bij Baustellen tandenknarsend achter het stuur op de rechter rijstrook. Duitsers staan namelijk te boek als zeer gezagsgetrouw. Ook al valt het boetebedrag bij een overtreding als deze mee, de meeste automobilisten respecteren strikt de regels. Ik durf nu al voorzichtig te voorspellen wat er gebeuren gaat: de nationale personenwagenindustrie komt in opstand en met succes. Gezamenlijk hebben deze fabrikanten een ijzersterke lobby, wat ook wel logisch is, want ze voeden nogal wat Duitse maagjes. Hun producten worden – na een jarenlange groei in de breedte – in de toekomst heus niet smaller, maar het zou me niks verbazen als de wetgever de kaders een beetje oprekt door de spiegels voortaan buiten beschouwing te laten. De haastige ego’s aan de oostzijde van onze landsgrens laten zich nu eenmaal niet graag in het hoekje van de truckers en de ecokneuzen wegdrukken.

Aart van der Haagen

Foto's:


0