19 november 2022

Mitsubishi ASX is Renault Captur met andere identiteit

Het persbericht rept er uiteraard met geen woord over, maar in de nieuwe Mitsubishi ASX herken je moeiteloos de Renault Captur. Naast het design adopteert de Franse Japanner de volledige techniek, wat in ieder geval de aanwezigheid van een aantal hybrideversies betekent.

Direct werpt zich de eerste vraag op: waarom? Wel, Mitsubishi schijnt zich nog niet helemaal raad te weten met de toekomst en wil ondertussen toch klanten aan zich blijven binden. Reden om dankbaar gebruik te maken van de overtollige productiecapaciteit die de Renault-fabriek in het Spaanse Valladolid biedt. De dealers staan vast niet te juichen, maar het is kiezen of delen. Als tweelingbroer van de Captur profiteert de ASX in ieder geval wel van een concept dat Europese consumenten aanspreekt, dat wil zeggen een modieus gevormde crossover met moderne multimedia- en veiligheidstechnologie plus diverse smaken op het vlak van elektrificering. In het beste geval betreft het een Plug-in Hybrid met een systeemvermogen van 158 pk, die hetzelfde 1.6-blok plus twee elektromotoren gebruikt als de Full Hybrid met 143 pk. De 1.3L DI-T Mild Hybrid zal 140 of 158 pk leveren en naar keuze een span vormen met een 7DCT-transmissie of een handgeschakelde zesbak. Die laatste geldt als verplicht item wanneer je voor de instapper kiest, de driecilinder 1.0L MPI-T met 91 pk.

Met standaard een noodstopassistent, afstandswaarschuwing, een rijstrookgids, verkeersbordenherkenning, parkeersensoren en een achteruitrijcamera maakt de Mitsubishi ASX goede sier op het gebied van veiligheid en duurdere uitvoeringen hebben nog wat meer aan boord, eventueel zelfs ondersteuning voor semi-autonoom voortrollen. Sowieso kun je de gewenste rijmodus instellen. Andere optionele technologie vinden we in de vorm van een digitaal instrumentarium, een verticaal beeldscherm van 9,3 inch, 3D-navigatie, smartphonekoppeling, Bose Premium Audio, stoel- en stuurverwarming. Rest ons nog te melden dat de ASX over een verstelbare achterbank beschikt, die de bagageruimte desgewenst opblaast van 332 naar 401 liter. In maart 2023 is de Franse crossover met Japanse familie en een Spaans paspoort klaar voor zijn lancering.

Foto's:


0