03 december 2022

China breekt door

Al eerder heb ik gewaarschuwd voor de Chinezen. Niet in de zin van dat we ons in bunkers moeten gaan verschuilen, maar wel over de overdonderende manier waarop ze de automarkt torpederen. In de tijd van de verguisde Landwind bleef het bij een halfbakken poging en over de eerste MG’s met een gon-baosausje deden we misschien ook nog wat lacherig, maar inmiddels beukt een complete delegatie zich naar voren en dat zijn geen kinderachtige producten meer. Lynk & Co met zijn slimme en populaire abonnementsvorm, Nio dat met de primeur van uitwisselbare accu’s pronkt, Hongqi dat de verwende automobilist in somptueuze weelde onderdompelt; de Europese, Amerikaanse en Aziatische fabrikanten mogen zich nu serieus achter de oren gaan krabben. Als zelfs het oer-Nederlandse retail- en importbedrijf Louwman erin gelooft, een firma die we hoogst zelden op zakelijke inschattingsfouten kunnen betrappen, berg je dan maar.

Dat de Chinezen een voorsprong in elektronica zouden nemen, viel met enige kennis van de technologische stand van zaken in het land te verwachten. Ze blijken echter op andere fronten hun zaakjes ook uitstekend voor elkaar te hebben. De schrijvende en filmende pers geeft bij menig model hoog op over het rijcomfort, het weggedrag, de ergonomie en andere relevante zaken die met volwassen mobiliteit geassocieerd worden. Crashtests tonen keurige resultaten en last but not least weten de ontwerpers met hun designs steeds beter in te spelen op de Europese smaak. Daar waar ze alsnog aan zichzelf twijfelen neemt de fabrikant een gerenommeerde Italiaanse grootmeester in de arm, zoals Pininfarina. Studio’s die dachten nooit meer een voet tussen de deur te krijgen bij de Europese auto-industrie hebben nu ineens weer perspectieven.

Wat me misschien nog wel het meest frappeert is dat de nieuwe spelers uit China zich niet als ultieme prijsvechters profileren. Goed, ze duiken wel een stukje onder het niveau van de concurrentie, maar niet dermate veel dat ze alleen maar Action-klanten zullen aantrekken. Kennelijk blaken ze van zelfvertrouwen, gestoeld op goed doorwrochte producten en misschien wel het gegeven dat de consument van tegenwoordig niet meer zo opgewonden wordt van een illustere merknaam. Nu overal de prijzen door het dak gaan, bepaalt de consument steeds scherper zijn keuze op basis van wie simpelweg de beste propositie heeft. De MG’s, Xpengs en Nio’s van deze wereld lijken aan de winnende hand, ook al omdat ze haarfijn inspelen op de rap toenemende behoefte aan elektrische auto’s met een reële actieradius en omdat ze er op de één of andere manier in slagen om de levertijden enigszins binnen de perken te houden, waar het bij de concurrentie de spuigaten uit loopt. Ik ben geen complotdenker, maar het zou me niet verbazen als Chinese chipfabrikanten die de vraag niet kunnen bijbenen voorrang geven aan de lokale opdrachtgevers, al dan niet onder (politieke) dwang. Hoe dan ook, de doorbraak houden we niet meer tegen.

Aart van der Haagen

Foto's:


0