15 januari 2023

Elektrische Mercedes-Benz EQT leent zich zelfs voor kampeerpret

Tussen alle modeverschijnselen duiken gelukkig ook elektrische auto’s op die de pragmatisch ingestelde mens dienen. Het jongste voorbeeld heet Mercedes-Benz EQT en als het aan de fabrikant ligt kun je er in de nabije toekomst ook mee kamperen.

Moeilijk hoefde Das Haus niet te doen om een superpraktische MPV-achtige met emissievrije aandrijving te ontwikkelen, want binnen de samenwerking met Renault lag de personenversie van de Kangoo voor het grijpen, zelfs in EV-configuratie. Je zou dus veronderstellen dat de Duitsers erin slagen om de schone broer van de T-Klasse scherp in de markt te zetten, wat echter niet blijkt uit de startprijs van 47.753 euro. Een stevige som geld voor uiteindelijk toch een relatief eenvoudig voertuig met een dito uitstraling, al kleedt Mercedes-Benz het in- en exterieur best netjes aan. De lengte van 4,50 meter, de breedte van 1,86 meter en de hoogte van 1,82 meter zeggen weinig over de binnenruimte, maar die is volgens het persbericht fors, zeker doordat het accupakket netjes onder de vloer ligt. Op de achterbank laten drie kinderzitjes zich eenvoudig monteren. Mocht er toch nog meer ruimtebehoefte bestaan, dan beantwoordt de EQT die binnen afzienbare tijd met een verlengde versie. Deze legt ook het fundament voor de Concept Marco Polo, een kampeeruitvoering met een twijfelaar van 2,00 bij 1,15 meter als bed, een opklapdak met een geïntegreerd zonnepaneel, kookapparatuur en een elektrisch in hoogte verstelbare tafel. Op basis van de kortere versie komt een eenvoudiger Marco Polo Module beschikbaar, die in Nederland echter niet aan de fiscale campereisen voldoet.

Terug naar de reguliere EQT, die zich laat voortstuwen door een bij de achteras geplaatste elektromotor met 122 pk. Die houdt het maximaal 282 kilometer vol op één batterijvulling, verbruikt 18,99 kWh/100 km en laat zich op de gebruikelijke manieren opladen. Desgewenst ook in sneltreinvaart: van tien naar tachtig procent in 38 minuten. Mercedes-Benz meldt voorts dat het multifunctionele voertuig trailers tot 1500 kilogram mag voortslepen, wat naar EV-normen bijzondere mogelijkheden schept, met de onvermijdelijke aantekening dat de actieradius dan hard zal slinken. Veiligheidshalve zitten er zeven airbags aan boord, waaronder eentje in het midden tussen de bestuurder en de voorpassagier. Over andere standaardvoorzieningen aan boord wijdt het persbericht niet uit, maar ongetwijfeld weet de dealer die perfect uit de doeken te doen. De orderboeken staan open.

Foto's:


0