25 januari 2023

Zorgen over bereikbaarheid thema op BKG-nieuwjaarsreceptie

GEMERT-BAKEL – ,,Het is altijd weer een feestje om elkaar op deze nieuwjaarsborrel te treffen. Zeker als je niet meer door corona wordt gehinderd. Het is goed om dan even terug maar zeker ook vooruit te kijken.”

Dat zei voorzitter Martin Jacobs tijdens de nieuwjaarsborrel van het BKG, afgelopen vrijdag bij De Keizer. Hij keek in zijn toespraak terug op het overlijden van BKG-lid Frans van Eenbergen, afgelopen jaar. Hij wenste de familie nogmaals sterkte.
,,Ondanks de economische misère mogen we in onze gemeente niet echt klagen over een enorme terugval”, zo sprak hij veder. ,,Daar hebben jullie allemaal erg hard voor gewerkt en daar heeft het bestuur een enorme bewondering voor.” Volgens de voorzitter had ook het thuisfront hier zeker een groot aandeel in.
Zeker tien bedrijven hadden het afgelopen jaar de weg naar het innovatiehuis gevonden. Een ander leuk nieuwtje was het op handen zijnde 35-jarige jubileum van het BKG. ,,We gaan dit zeker vieren en denken al na over en tweede Boiling Business, een Open Bedrijvendag en uiteraard een feestavond.” Hij beloofde dat er daarnaast ook dit jaar diverse ledenvergaderingen bij een van de leden worden georganiseerd.
Jacobs sprak opnieuw zijn zorg uit over de slechte mobiliteit van onze regio en het traag werkende provinciale ambtenarenapparaat hierbij.
,,De N279 dient in ieder geval een twee keer tweebaansweg te worden”, vond BKG-lid Joan Minten van MKG-Koeriers, die met ongeveer 25.000 transporten en 7 miljoen kilometers per jaar hier zeker over kan meepraten. ,,Ook de ruit rond Eindhoven moet er zeker komen. Het zit overal helemaal vol!”
,,Onze regio levert de handjes voor die grote bedrijven als ASML. Maar dan moeten we er wel kunnen komen. Het is elke dag file voor het woon-werkverkeer van die mensen.”
BKG-lid Arno Senders van CleanLease was van mening dat ondernemers zich in het hele N-279-verhaal niet gehoord voelen. ,,Persoonlijk hebben wij er niet zo’n last van want onze chauffeurs zijn om zes uur ’s ochtends al op pad. Het probleem zit vooral in de spits. Dan kan het toch niet zijn dat er honderd auto’s die naar hun werk rijden bij de Beekse brug moeten wachten op een pleziervaartbootje… Bedrijven gaan door deze problemen zelf oplossingen bedenken en gaan zich bijvoorbeeld richten op een andere regio.”
BKG-lid Stan Haegens kon dat bevestigen. Wij zitten meer in Noord en Zuid Limburg en dat is een heel bewuste keuze geweest. Gemert ligt heel ellendig voor wat betreft ontsluiting. Elsendorp, waar wij zitten, ligt wat dat betreft een stuk gunstiger.”

Foto's:


0

Geef een reactie op dit bericht...

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.