Afbeelding

Jürgen Welten uit Gemert gaat solo-zeilend de wereld rond: ‘Niet moeten zeggen: had ik maar’

Nieuws

GEMERT – Naar het westen wegvaren en uiteindelijk vanuit het oosten terugkomen. Jürgen Welten kiest voor een naar verwachting jarenlang, en een met zekerheid eenzaam avontuur. Hij vaart vanaf eind maart met zijn zeilboot ‘Light’ helemaal alleen de wereld rond.

Door Simon van Wetten

Hoe steken we van wal in dit verhaal? Eerst maar eens nader kennismaken. Geboren en getogen in Gemert kwam Jürgen eerst in Laag-Soeren en daarna in Lelystad terecht. Als alleenstaande vader – hij heeft zijn zoon zowat vanaf diens geboorte alleen opgevoed – besloot hij terug te keren naar het dorp van zijn jeugd, omdat hij tweeëntwintig jaar geleden een baan als conciërge kon krijgen op de Meester Ivenschool, nu De Dompelaar, in Elsendorp. “Dat viel goed te combineren met het zorgen voor mijn zoon, die toen 5 jaar was. Vakanties en werktijden kwamen immers overeen.”

En die vertrouwde omgeving zeg je nu vaarwel? “In Lelystad woonde ik aan een kanaal. Ik heb toen een motorbootje gekocht. De natuur, de vrijheid, ik raakte verknocht aan het varen. Dat gold niet voor Lelystad en dus verkocht ik de boot en ben teruggekeerd naar Gemert. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en toen mijn zoon groot genoeg was zodat hij zich kon redden op het water, hebben we in 2009 samen een 8.60 meter lange boot gekocht met een ligplaats in Veghel. Via de Zuid-Willemsvaart en de Maas bij Den Bosch lag de waterwereld voor ons open. Zo kwam ik uit bij de nieuwe uitdaging: de zee. Ik ben toen lid geworden van de Philips-zeilvereniging, die tochten naar Engeland organiseerde. Twee keer ben ik als bemanningslid meegevaren. Ik heb vaarbewijzen gehaald, weet nu alles van de verkeersregels op het water, kaartlezen, navigeren, routes uitzetten, stromingen en wind in de berekeningen meenemen, heb een marifooncertificaat, volgde allerlei cursussen, ook online, en m’n BHV-diploma had ik al vanwege mijn werk als conciërge. Ik was klaar voor de aankoop van een grotere, stalen boot, een Tahiti Ketch, een 15 meter lange dubbelmaster, in 1980 in Amsterdam gebouwd.”

Dat is uiteraard een zeewaardig schip? “Sinds april ’21 ben ik bezig met de voorbereidingen voor de grote reis. Ik heb de boot technisch in orde gemaakt, de verstagingen, dat zijn de staaldraden die de mast overeind houden, vervangen, de elektronica op orde gebracht, het interieur prettig bewoonbaar gemaakt en een reddingvlot met overkapping aangeschaft. Als extra voorzorgsmaatregel heb ik een AIS gekocht, een automatisch identificatiesysteem. Dat werkt hetzelfde als een transponder in een vliegtuig; als je te dicht bij een ander schip komt, gaat dat ding af. Want ja, je moet toch ook slapen, je kunt niet altijd op de uitkijk aan dek zitten.” Maar als je midden op de Stille Oceaan dreigt te zinken, is het toch ook wel prettig dat ze jou in dat vlot kunnen vinden. “Daar heb ik een EPIRB voor. Als ik dat apparaat inschakel, weten ze meteen waar ik ben, dat ik in nood zit en hulp nodig heb.”

Je hebt de route al gepland? “Ik steek eerst het Kanaal over. Slapen is dan niet aan de orde, het is er zo druk, niet alleen de scheepvaart, ook de olieplatformen en windmolenparken vereisen voortdurende attentie. Na Engeland doe ik een kleine eilandengroep aan, de Isles of Scilly. Dan de Golf van Biskaje, Noord-Spanje, langs Portugal, door de Straat van Gibraltar de Middellandse Zee. Daar vaar ik 1 à 2 jaar rond om nog meer ervaring op te doen. Vervolgens terug de Atlantische Oceaan op, richting Venezuela en het Caribisch gebied. Daar beslis ik of ik door het Panamakanaal ga, maar dat is een gigantisch dure kwestie. Dus liever om Kaap Hoorn, het zuidelijkste puntje van Zuid-Amerika.”
Dat schijnt een enorme klotsbak te zijn, met veel stormen en hoge zeeën. “Ik kan daar eventueel met een grote bocht omheen. Omhoog langs de westkust van het continent, dan richting Nieuw-Zeeland en Australië. Via Indonesië en Kaap de Goede Hoop terug naar Europa.”

Het is grotendeels dezelfde route die Magelhaes volgde, de Portugese ontdekkingsreiziger die vanaf 1519 als eerste rond de wereld voer, een tocht van drie jaar! “Ik blijf minimaal vier, maximaal 15 jaar weg, afhankelijk van hoe het bevalt en of ik niet teveel schade heb, want financieel moet het ook kunnen. Natuurlijk kom ik af en toe naar Nederland, afhankelijk van de financiën en of ik mijn boot ergens veilig kan ‘parkeren’.”

Zullen we het eens over het fenomeen ‘zware storm’ hebben? Jürgen lacht. “Via de Navtex krijg ik op de korte golf weerberichten door tot 400 mijl uit de kust. Op de korte golf-radio kan ik in combinatie met mijn laptop het weer bestuderen en er is ook nog de barometer. Hiermee houd ik de luchtdruk in de gaten en als het weer me te ruw wordt kan ik koers zetten richting een hogedrukgebied. Echter, als je maar lang genoeg op zee bent, word je vanzelf een keer overvallen door een storm en dan ga ik bijliggen.” Bijliggen? “Ja, je zeilt dan schuin zijwaarts, de golven slaan dood voor je boot zodat je geen enorme bak water over je heen krijgt. In het ergste geval kan ik ook het zeeanker uitzetten, dat zorgt ervoor dat de boeg altijd in de golven blijft en de boot zo over de golf heen wordt getrokken. Dat voorkomt dus kapseizen. Het zal geen prettige ervaring zijn, maar door er goed op te anticiperen zal ik ook de volgende dag de zon weer zien opkomen.”

Je bent 56 jaar. Waarom juist nu, Jürgen? “De tijd is rijp. Mijn zoon is inmiddels 27, nu kan het nog, qua gezondheid en conditie. Ik ben altijd van mening geweest dat iemand moet leven zoals hij of zij dat graag wil, binnen de mogelijkheden die men heeft en nooit ten nadele van een ander. Niet als oude man moeten zeggen: had ik maar… Je krijgt eerder spijt van de dingen die je niet hebt gedaan dan van de dingen die je wél heb gedaan. Ik heb inmiddels afscheid genomen van de school, waarbij de kinderen een sleutelhanger met daarop het logo van mijn boot hebben gekregen, en over mijn avontuur een infoavond in Elsendorp gehouden. Via skype en zoom ga ik contact houden en eind van de zomer komt er een sponsoractie. Via You Tube kan iedereen mijn reis volgen, twee keer per maand post ik een video en door te abonneren (is gratis), te delen en te liken sponsor je mij meteen al. Zoek op sailing light elsendorp. Via de digitale GIY kun je de link aanklikken.”

Op 30 maart gaat de reis van start. Iedereen die dat graag zou willen kan Jürgen van 14.00 tot 15.00 uur uitzwaaien vanaf zijn ligplaats in Willemsdorp. Het adres is Rijksstraatweg 33, 3316 EG Dordrecht.

Lees ook