
Loungen met sportieve looks: Rijden met de Renault Esprit Alpine E-tech Full Hybrid
OndernemendGEMERT – De Renault Espace was een van de eerste rijdende huiskamers van de jaren tachtig. Het lounge-gevoel is nog altijd aanwezig, maar de jongste generatie ziet er compleet anders uit dan het oermodel. De hoekige botervloot is een sportief ogende hybride speedboot op wielen geworden.
In ons land is de nieuwe Espace in drie varianten verkrijgbaar: de Techno (vanaf 46.830 euro), de Esprit Alpine (vanaf 49.830 euro) en de luxe Iconic (vanaf 52.030 euro). Gemerts Nieuwsblad gaat op pad met de middelste van de drie. Al deze uitvoeringen hebben de 200 pk sterke E-tech full Hybrid aan boord. Volgens de fabrieksopgave is het verbruik 1:21 en de actieradius maximaal 1100 kilometer. In de praktijk is dat wat lager, maar de Espace is een stuk zuiniger dan D-SUV-soortgenoten als de Hyundai Santa Fe en de Kia Sorento. De Koreaanse concurrenten zijn bovendien een stuk duurder dan de Renault.
Ook deze generatie Espace biedt vijf of zeven zitplaatsen. Waarbij wel aangetekend dient te worden dat de achterste twee plekken in de laatste uitvoering geschikter zijn voor kinderen, dan voor volwassenen. De been- en hoofdruimte op de derde rij is namelijk beperkter dan op de voorste twee. Door de achterbank neer te klappen en de tweede rij naar voren te schuiven kan de laadruimte vergroot worden tot 777 liter. Dat is pakweg 200 liter meer dan de Nissan X-Trail, die op hetzelfde platform staat. Toch is de Espace is geen stationwagen op hoge poten, want de laadvloer is niet vlak. Dat is de prijs die betaald moeten worden voor royale zit achter de bestuurder en bijrijder.
Comfort wordt met een hoofdletter geschreven in de Espace. De aandrijving is stil en er komt weinig geluid van buiten naar binnen. Het onderstel is soepel en zorgt in combinatie met de (optionele) vierwielbesturing voor een ontspannen rijbeleving, zonder in te boeten op stuurprecisie.
Bij de omschakeling van elektrische- naar verbrandingsmotor kan het extra vermogen even op zich laten wachten om er vervolgens vol in te komen, een ervaring die doet denken aan het turbo-gat van weleer. Een andere link met het merkverleden is dat de automaat bediend wordt via een schakelaar aan de stuurkolom. Daardoor is er in de middenconsole ruimte voor een extra onderarmsteun.
Het interieur is rustig en overzichtelijk en bestaat uit veel zachte materialen. Het instrumentenpaneel bestaat uit een digitaal scherm. Ter hoogte van de middenconsole bevindt zich het centrale touchscreen, dat toegang geeft tot het openR link-multimediasysteem. Dat werkt snel en intuïtief. Op het stuur en onder het touchscreen zijn ook fysieke knoppen bedieningsknopen te vinden.
De stoelen geven veel steun, maar voelen niet hard aan. De Esprit Alpine-uitvoering is standaard voorzien van ‘Saint-Martin-de-Belleville-bekleding’ Dat klinkt chique en zo oogt ook. De tijdloos smaakvolle combinatie van donkere stof en alcantara met blauwe stiksels wordt doorgetrokken naar andere delen van het interieur.
De verpakking van het testmodel is juist uitgesproken sportief: vlammend rood-metallic met geblokte grille en zwarte 20 inch lichtmetalen velgen, zijskirts en dakrails die tot de standaarduitrusting van de Esprit Alpine behoren.
Een echte straatracer is de Renault Espace niet, maar wel een heerlijke reiswagen waar het hele gezin plezier aan beleeft. Geen Gold Digger, want relatief zuinig en scherp geprijsd, maar good looking genoeg om graag mee gezien te worden.
Meer info: Vogels Autobedrijf Gemert


