Anne van Berlo en VVD-statenlid Jelle van Nuland
Anne van Berlo en VVD-statenlid Jelle van Nuland

Oproep voor snellere aanpak N279

Nieuws

DEN BOSCH/GEMERT - Lokale VVD-afdelingen, ondernemersverenigingen en de VVD-Brabant ondertekenden vrijdag een manifest waarin ze oproepen voor een snellere aanpak voor doorstromingsproblemen op de N279. Onder meer Anne van Berlo (VVD Gemert) en Martien Jacobs (Bedrijven Kontakt Gemert-Bakel) zetten hun handtekening. 

Door Daan Daniëls

Dagelijks is het in op de N279 tussen Asten en Veghel in de spits filerijden op de tweebaansweg. Omdat het op de weg drukker en drukker wordt, neemt vertraging (met name in de spits) toe. Die drukte is toe te schrijven aan dat er simpelweg meer woningen gebouwd worden en dat bedrijventerreinen voller en voller worden. Zeker ondernemers is dit een doorn in het oog.

Twee jaar geleden werden de plannen van de provincie om doorstroming op de N279 te bevorderen door de Raad van State (de hoogste bestuursrechter van het land) resoluut naar de prullenmand verwezen. Nu blijkt dat er pas in 2028 meer duidelijkheid wordt verwacht over de nieuwe plannen.

Volgens enkele lokale VVD-afdelingen, de VVD-fractie in Provinciale Staten, VNO-NCW Brabant/Zeeland en enkele (lokale) ondernemersverenigingen moet de druk opgevoerd worden. Hiervoor ondertekenden zij vrijdagochtend in het Provinciehuis in Den Bosch een manifest waarin wordt opgeroepen tot samenwerking voor een robuuste N279 en dat deze voor 2030 volledig gerealiseerd is. “Ondernemers kunnen niet wachten”, zegt Anne van Berlo. Zij is VVD-raadslid in Gemert-Bakel en een van de initiatiefnemers van het manifest. 

“We moeten kijken naar de mogelijkheden en niet de onmogelijkheden. De plannen moeten van onderaf gedragen worden en laten we het daarom gezamenlijk oppakken zodat er binnen vier jaar een schop in de grond gaan krijgen.”

Ook Martien Jacobs, voorzitter van Bedrijven Kontakt Gemert-Bakel, ondersteunt het manifest en dringt aan op een snelle aanpak van de N279 om bedrijven in Gemert-Bakel een betere ontsluiting richting de A50 bij Veghel en de A67 bij Asten te bieden. “De boodschap van onze ondernemers is dat er vaart gemaakt moet worden met de plannen. In het verleden zijn er veel fouten gemaakt”, doelt hij op het schrappen van de plannen door de Raad van State eind 2021, onder meer door het gebruiken van oude verkeerstellingen. “Maar we zitten nu op 1 maart 2024 en we zitten nog steeds zonder aangepast plan.”

BKG pleit al langer dat het stuk N279 tussen Asten en Veghel van 2x1-baans naar 2x2-baans moet worden aangepast. “Maar het lijkt wel alsof er in dit huis (Provinciale Staten, red.) geen gaspedaal zit maar een rempedaal. Als belanghebbenden willen we serieus genomen worden. Ondernemers willen voor hun duur betaalde belastinggeld ook een goede infrastructuur.”

Jacobs maakte van de gelegenheid ook gebruik om het andere regionale knelpunt (de Beekse brug in Beek en Donk) te benoemen. “Naast de N279 vragen we ook aandacht voor het zeer ernstige probleem bij de Beekse brug. Er is een oplossing (het verleggen van de aansluiting met de Bosscheweg, red.) Nu moeten we doorpakken.”

Paul Theeuwen onderstreepte namens werkgeversorganisatie VNO-NCW Brabant/Zeeland het belang van een snelle aanpak van de N279. “Dit manifest is volledig in lijn van wat VNO-NCW wil. Voor nu is het zo dat in 2028 de plannen er moeten zijn. Die doorlooptijd baart ons zorgen. We hopen dat dit manifest bijdraagt aan een snellere aanpak.” 

Afbeelding

Lees ook